Rapunzel, Walt Disney'in animasyon filmi

Rapunzel

Yönetmenler: Glen Keane, Dean Wellins
Seslendirme: Kevin Linehan, Kristin Chenoweth
Senaryo: Josann McGibbon, Sara Parriott
Yapımcı: Roy Conli
Müzik: Jeanine Tesori, Amir Khalifa
Yapım Stüdyosu: DreamWorks Animation
Gösterim Tarihi: 25 Aralık 2010


Walt Disney Animasyon Stüdyoları tarafından hazırlanan bilgisayar animasyon filmi… Grimm Kardeşler’in aynı adlı ünlü peri masalından uyarlanan film, 2010 yılı Noel sezonunda gösterime girecek. Filmin yönetmenliğini “Tarzan”daki çalışmasıyla eleştirmenlerin beğenisini kazanan Glen Keane’in yanısıra Dean Wellins üstlenecek.

Disney bünyesinde uzun süredir gündemde olan “Rapunzel” projesinin konu akışı bu süre boyunca değişkenlik gösterdi. Projenin ilk gündeme geldiği 2004 yılında konusu, bugüne kıyasla oldukça farklıydı. Gerçek dünyada yaşayan iki gencin, peri masallarının daima mutlu sonla bitmesine dayanamayan bir cadı tarafından Rapunzel ve Prens Pisa’ya dönüştürülmesi konu edilecekti. Ancak sonradan bundan vazgeçildi ve Grimm Kardeşler’in orijinal masalındaki geleneksel konuya dönüldü. Karakter ağırlıklı peri masalının günümüz modern izleyicisine uygun şekilde sunulmasına karar verildi.

Yönetmen Glen Keane, “Rapunzel”de uygulamak istediği yaklaşımı şu sözlerle açıklıyor: “Bu animasyon genel anlamda bir müzikal komedi olacak. Yürekli ve samimi bir çalışma olacağını şimdiden söyleyebilirim. İçinde bulunduğumuz şu dönemde Disney’in böyle bir animasyon yapmaya ihtiyacı var diye düşünüyorum. Peri masalı yapmamak için bahane bulmamalı; peri masallarını yeni kuşaklara tanıtmalıyız.”

“Rapunzel”in görsel stili belirlenirken Rococo dönemi Fransız ressamı Jean-Honore Fragonard’ın “The Swing – Salıncaktaki Kız” adlı tablosu temel alındı. Yıllar öncesinin el çizimi klasik Disney filmleri tadında bir animasyon yapmak istediğini söyleyen yönetmen Glen Keane, bu düşüncesinden ilk kez 50 Disney animatörünün katıldığı “The Best of Both Worlds” seminerinde söz etti.

Glen Keane düşüncelerini şu sözlerle dile getirdi: “ Bilgisayar teknolojisindeki gelişmeler sonucunda kısaca CGI olarak bilinen bilgisayar animasyon filmleri üretimi hız kazandı. Bu filmlerin yapımında klasik animasyon filmlerinde kullanılan temel prensipler kullanıldı. Ancak teknik bazı sınırlamalar nedeniyle el çizimi klasik animasyonların tadına hiçbir zaman ulaşılamadı. Bugün gelinen noktada artık ‘bilgisayar dünyası’ ve ‘sanatçılar dünyası’nın aynı noktada buluşmaya başladığını görüyoruz. Bilgisayar teknolojisinin sunduğu olanakların da kullanılmasıyla artık herşey mümkün…”

Keane sözlerine şöyle devam etti: “Bugüne kadar bilgisayar teknolojisi ile sanatçılar hep birbirinin rakibi gibi görüldü. Bilgisayarların sanatçıya diz çöktüreceği iddia edildi. Ancak şu anda tam tersi gelişmeler yaşandığını görüyoruz. Filmin artistik stilinin belirlenmesinde artık sanatçılar daha ön plana çıkmaya başladı. Bilgisayarların adeta bir fırça veya kalem gibi kullanılması sonucunda sanatçılar artık teknolojiyi kontrol eder oldular.”

Filmin tamamı kısaca CGI olarak bilinen bilgisayar animasyonu şeklinde gerçekleştirilecek. Ancak sadece Rapunzel karakterinde farklı bir yöntem izlenerek, geleneksel yağlıboya çizimi çağrıştıracak şekilde hazırlanacak.

Yönetmen Glen Keane, bu konudaki yaklaşımını şu sözlerle açıklıyor: “Bu filmde fotoğraf gerçekliğinde saç olgusu olmayacak. Görüntü açısından göz zevkini okşayan saç istediğim için bunu başarmanın yeni yöntemlerini araştırıyoruz. Klasik el çiziminin sıcaklığını bilgisayar animasyonu ortamına getirmek istiyorum.

Glen Keane sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bu konuda ünlü Fransız Rococo ressamı Jean-Honore Fragonard’ın ‘The Swing’ adlı tablosunu referans aldık. Böylece animasyon alanında daha önce başarılamayan zenginliğe ulaştık. Peri masalları dünyasında romantizm ve canlılık ağır basar. Salıncaktaki kızın ikinci bir kopyasını çıkararak 3 boyutlu şekilde çekmek mümkündü. Ancak bizim amacımız, biraz uzun süre bakıldığında tablo duygusu veren görünüme ulaşmaktı. Bundan sonraki adım, animasyonla hazırlanmış bir insan karakteri yapmaktı. Damarlarındaki kan duygusuyla gerçek insanın yumuşaklığına ulaşmak istiyorduk. İnsan derisinin, kemikler ve kaslar üzerindeki hareketini göstermek istiyordum. Ancak buradaki temel fikir, gerçekçilikten uzak durarak bunu yapmaktı.”

“Kyle Strawitz, istediğim şeyleri gerçekleştirmenin mümkün olduğuna beni inandırmaya yardımcı oldu. Aradığımız esin kaynaklarını da Disney’in çizgi dünyasında buldu. Pamuk Prenses’teki evi alıp öyle bir boyadı ki, suluboya tekniğindeki yumuşak ve yuvarlak fırça darbeleri sayesinde, o iki boyutlu boyalar aniden hareket etmeye başlayarak üçüncü bir boyut kazandı. Fragonard’ın salıncaktaki kızı çizerken vermek istediği duyguyu anlamamıza yardımcı oldu. İkna edici insan karakterler ve çevresel ortam yaratmak için ‘yüzey altı serpintisi’, ‘global ışıklandırma’ gibi en yeni teknikleri kullandık.”

“Rapunzel”in yapımcılarının öncelikli hedefi, eski Disney klasiklerinde var olan yumuşaklık ve akıcılığı yeniden yakalayacak hareketleri yaratmak oldu.

Uzun süredir gündemde olmasına rağmen “Rapunzel” projesiyle ilgili şu anda çok az detay var. Disney’den 2005 yılı Ekim ayında yapılan açıklamada, “yeniden biçimlendirilmesi” amacıyla prodüksiyonun iptal edildiği bildirilmişti. “Rapunzel”in daha önceki versiyonları da, çok sayıda peri masalının parodisinin yapılması açısından DreamWorks’ün 2001 yapımı hit animasyonu “Shrek” ile çok fazla benzerliği olduğu düşüncesindeki Disney sanatçıları tarafından eleştiriye uğramıştı.

“Yeniden biçimlendirme” çalışması yaklaşık iki yıl sürünce “Rapunzel”in gösterim tarihi de 2007’den 2009’a ertelendi. Eğer film planlanan tarihte gösterime girerse, Disney’in Avrupa kökenli bir peri masalından uyarladığı ikinci animasyonu ünvanını kazanacak. (Daha önceki 1991 yılında gösterime giren “Beauty and the Beast – Güzel ve Çirkin”di.)

Hiç yorum yok: